reisduur:
8 dagen / 7 nachten
vertrek:
27-5-2019, verder op aanvraag
route:
Longyearbyen - Raud fjord - Monaco Gletjer - Hinlopen straat - Phippsøya - Prins Karls Forland - Longyearbyen
reissom:
va. € 3300,- (4-persoonshut Ortelius of Plancius)

Een korte Spitsbergen reis naar 81˚noorderbreedte, op 1000 km van de geografische noordpool. IJsberen die jagen in hun natuurlijke omgeving, een walvis staart die opdoemt op aan de horizon.

Je vaart op de Plancius, ooit marine onderzoeksschip, of op de Ortelius, een voormalig Russisch expeditieschip. Beide zijn ca. 100 m lang, ijs versterkt, met een ca. 30 koppige bemanning en plaats voor ca. 100 reizigers in comfortabele 2 persoons (buiten-) hutten met eigen sanitair.

Aan boord diverse zodiac’s en reisleiding die ook lezingen verzorgt. Vanuit de observatie-lounges heb je een fantastisch uitzicht. Svalbard met je gezin is een onvergetelijke ervaring.

Inclusief:
- alle overnachtingen en maaltijden aan boord. Verblijf in 2 persoons buitenhut met eigen sanitair;
- luchthaven transfers in aansluiting op bepaalde vluchten en begeleide excursies aan land;
- laarzen voor landexcursies;
- assistentie van Engels sprekende bemanning en de 6 expeditieleiders;
- CO2 compensatie reis.

Exclusief:
- vlucht naar Spitsbergen; 
- eventueel benodigde overnachting in Oslo en/of Longyearbyen;
- drankjes en persoonlijke uitgaven.

Beste reistijd Spitsbergen
Spitsbergen ligt op nog geen 1000 km van de Noordpool. Toch is het klimaat, vergeleken met even noordelijk gelegen gebieden vrij mild: gemiddeld 6˚C in de zomer en -14˚ in de winter. Met ca, 250 mm regen per jaar is het er net zo droog als in een woestijn. Vochtige zeelucht kunnen voor mist en lichte motregen zorgen. 

Behalve rond de enkele nederzettingen zijn er geen wegen dus ben je aangewezen op de sneeuwscooter of een expeditie schip. Die varen alleen ‘s zomers want de rest van het jaar ligt er vooral in het noorden en oosten van Spitsbergen een pak ijs. Vroeg in de zomer drijft er nog veel ijs op zee maar het is wel een mooie reistijd voor Spitsbergen. Latere reizen hebben minder te maken met ijsgang. In juli en augustus is het vaak mogelijk om Spitsbergen te ronden.

De zon gaat tussen 20 april en 20 augustus niet onder en van eind oktober tot half februari blijft het donker. In deze periode kun je het noorderlicht zien, de rest van het jaar is het daarvoor te licht. 

Paspoort
Voor de reizen naar Spitsbergen, deel van Noorwegen, hebben Nederlanders een geldig paspoort /identiteitskaart nodig. Een visum of speciale permit is niet nodig. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het bezit van geldige en juiste reisdocumenten.

Gezondheid
Omdat je naar een vrij afgelegen gebied reist, is het goed om je voor te bereiden. Een tandarts is niet om de hoek, een medische post buiten Longyearbyen ook niet. Neem voldoende persoonlijk medicatie mee, evt. pillen tegen zeeziekte. Kraanwater op Spitsbergen is drinkbaar, ook aan boord van je schip (let op de aanduidingen). Aan boord mag niet gerookt worden.

Tijdsverschil
Er is geen tijdsverschil met Nederland. 

Taal 
Op Spitsbergen wordt Noors gesproken. Alle inwoners en ook je gidsen spreken Engels. Dit is ook de voertaal aan boord van de schepen.

Veiligheid op Spitsbergen
Alle reizen worden geregeld door je Local Hero, je reisexpert van Spitsbergen en uitgevoerd door lokale partner organisaties. Deze werken onder strikte richtlijnen van de Noorse overheid. Landexcursies gaan altijd groepsgewijs en met gewapende gids. IJsberen vormen geen gevaar als je je op de juiste manier gedraagt en de instructies van de gidsen precies opvolgt.

Bagage
De ruimte aan boord is beperkt dus probeer je bagage wat te beperken. Een rugzak of soft pack is makkelijker dan koffer. Een klein rugzakje is gemakkelijk tijdens wandelingen. Je hut aan boord heeft beddengoed en handdoeken dus dat hoef je niet mee te nemen.

Kleding 
Windvaste waterafstotende buitenkleding is een must. Niet te strak: verschillende dunne lagen zijn beter dan een dikke laag kleding. Wol, zijde, Gore-Tex en sommige synthetische stoffen zijn prima. Neem dun, warm ondergoed mee (bv. thermisch ondergoed van Hema). Een goede muts, capuchon en handschoenen zijn ook onontbeerlijk: verlies je warmte dan is dat voor 80% via je hoofd. Voorkom dat je nat wordt door transpiratie, zeewater of slechte schoenen/laarzen. Aan boord van het schip is gemakkelijke vrijetijdskleding genoeg, het is erg lekker warm.

Wat neem je mee op excursie?
* skibroek, Gore-Tex of broek met warm ondergoed en regenbroek 
* wollen sweaters of fleece 
* turtle necks als onderliggende laag houdt veel warmte vast 
* wollen of fleece muts 
* warme sokken (eventueel 2 lagen: 1 dunne en 1 dikke) 
* water- en winddichte jas, bij voorkeur met capuchon 
* dunne handschoenen voor onder ski handschoenen 
* waterdichte rugzak (camera, verrekijker) 
* zonnebril 
* wandelstokken (persoonlijk, voor sommigen onmisbaar)

Wat voor schoenen heb je nodig? 
Landexcursies op Spitsbergen betekent overstappen van zodiac op land of ijs: de zgn. natte landingen. Op sommige reizen zijn er laarzen beschikbaar maar veel reizigers nemen eigen laarzen mee. Muckboots (www.kathmandu.nl) zijn populair: licht, comfortabel en waterdicht. De muckboot chore high (ca. € 99,-) houdt je warm tot -5˚ C, de muckmaster is iets duurder en werkt tot -20˚C. Via de link SKJA1FLHW4 krijg je 10% korting, (we verdienen daar niet aan). Aan boord loop je gewoon op dikke sokken, slippers of sportschoenen.

Wat doe je wel en wat niet? 
Het arctisch gebied is één van de grootste ongerepte wildernissen op aarde. Het milieu is er bijzonder kwetsbaar. Vogels, zoogdieren en planten leveren een permanente strijd om te overleven. Draag bij het behoud van Spitsbergen:
* Laat geen vuilnis achter aan land. Gooi niets weg, ook geen sigarettenpeuken of toiletpapier (neem dit mee in een plastic zakje en gooi het in de vuilnisbak aan boord van het schip). 
* Vermijd schade aan vegetatie en mossen tijdens de wandelingen; het regeneratieproces van de plantengroei verloopt zeer traag. 
* Neem geen biologische, geologische en/of archeologische voorwerpen mee als souvenir. Graffiti op rotsen? Niet doen natuurlijk. 
* Wandel niet over gletsjers of ijsvelden zonder begeleiding en dwaal niet af van de groep. 
* Geen enkele foto is belangrijker dan het welzijn van de dieren. Verstoor het dierenleven niet en houdt steeds een respectabele afstand aan.

Geld & pinnen
Op Spitsbergen betaal je met de Noorse kroon. Je kunt wisselen in Nederland of op de luchthaven van Oslo. Er is een 24 uur ATM in Longyearbyen en in de winkels, bus en taxi kun je ook met je creditcard en pinpas betalen. Het postkantoor wisselt geen geld. Aan boord van je schip betaal je in euro’s of Noorse kronen cash, een creditcard is niet op alle schepen mogelijk.

Elektriciteit, mobiel
Zowel op Spitsbergen als aan boord is er 220 V met gewone stekkers. Op het grootste deel van Spitsbergen is er geen mobiel bereik. Alle schepen hebben satelliettelefoons aan boord en er is e-mail communicatie mogelijk. Hieraan zijn wel kosten verbonden. De positie van het schip en de weersomstandigheden kunnen invloed hebben op de kwaliteit van de verbinding.

Getting around
Op Spitsbergen zelf reis je buiten Longyearbyen onder begeleiding van een ervaren gids. Ook aan boord is er altijd deskundige begeleiding. Alleen in Longyearbyen zelf kun je op eigen houtje over straat (hoofdstraten, winkels).

Meer info Google webcam Spitsbergen en download de officiële brochure. De beste reisgids is Rolf Stange: ‘a complete guide around the Artic Archipelago’.

Zelf boeken

Je vlucht naar Spitsbergen kun je rechtstreeks boeken bij luchtvaartmaatschappij SAS of op een van de vliegticketsites. Kijk bijvoorbeeld op: 

-vliegwinkel.nl  
-vliegtickets.nl 
-cheaptickets.nl 
-tix.nl 
-skyscanner.com

Let hierbij op het volgende:
* juist invullen volledige voornaam en (meisjes) achternaam. Later wijzigen om fouten te herstellen, al is het maar 1 letter, kost extra.
* je betaalt het volle bedrag direct, doorgaans via i-Deal of creditcard. Zorg er dus voor dat voor je boekt dit bedrag op je rekening staat.
* je ticket(s) ontvang je na boeking direct via email. Check deze dan ook direct op fouten.
* bij de tickets zit informatie over voorwaarden en een begeleidende brief met informatie.
* geef na boeking je local Hero de gegevens tijdig door, ook als er iets gewijzigd is.

Je vliegt naar

Je vliegt naar Longyearbyen. Meestal vlieg je naar Oslo, waar je overstapt op het vliegtuig naar Spitsbergen. Soms wordt gestopt of moet je extra overstappen in Tromsö, op het noordelijkste puntje van Noorwegen.

Kosten

De kosten voor het ticket zijn sterk afhankelijk van de beschikbaarheid. De prijzen variëren van € 300 tot zo’n € 700,- en boek tijdig. Je local Hero kan je eventueel behulpzaam zijn.

Maatschappijen

Je vliegt met SAS via Oslo en soms ook nog via Tromsö. De SAS-incheckbalie gaat drie uur voor vertrek open, de incheckbalie ligt in vertrekhal 1. SAS heeft op Schiphol eigen incheck-zuilen. Vanaf 22 uur voor vertrek kun je ook online inchecken en je boardingpass printen via www.flysas.nl. Je mag één stuk ruimbagage meenemen van maximaal 23 kg per persoon en 1 stuk handbagage van maximaal 8 kg. De maximale afmetingen van de handbagage zijn 23x40x55 cm. 

Tijden

Doorgaans kom je na je vlucht van ca. 6 uur net na middernacht aan op de luchthaven van Longyearbyen. Je local Hero zorgt voor aansluiting van je vlucht op het landgedeelte. 

Tips

Boek je vlucht bij voorkeur zo vroeg mogelijk, zo snel je weet dat je reis bevestigd is.

De M/V Plancius heeft tot 2004 dienst gedaan als onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine. In 2009 is dit schip omgebouwd tot een expeditieschip. Het comfortniveau aan boord is vergelijkbaar met een comfortable hotel.

De Plancius biedt plaats aan 116 passagiers in 53 passagiers hutten, dit zijn buitenhutten met alle privé toiletten en douches: 4 vierpersoons hutten met patrijspoort, 2 driepersoons hutten met patrijspoort, 9 tweepersoons hutten met patrijspoort, 26 tweepersoons hutten met venster en 2 deluxe tweepersoons hutten (ong. 12,5 vierkante meter) en 10 tweepersoons superieure hutten (ong. 21 vierkante meter).

Alle hutten beschikken over lage bedden (één queen-size bed in de superieure hutten en twee eenpersoonsbedden in de tweepersoons hutten), behalve in de 4 vierpersoons hutten (voor 4 personen in 2x hoge en lage bedden) en in 2 driepersoons hutten (1 stapelbed en 1 laag bed). Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op dek 5 een ruime observatie lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters bieden hier een panoramisch uitzicht. Het schip heeft 38 bemanningsleden van diverse nationaliteiten. Verder zijn er 8 expeditiegidsen aan boord die lezingen verzorgen. Laarzen voor de landingen zijn inbegrepen.

Details:

  • Type; Middelgroot Expeditieschip
  • Lengte; 89m
  • Breedte; 14.5m
  • IJsklasse; A3 ijsversterkt
  • Zodiacs; 10
  • Bemanning; Internationaal
  • Capaciteit; 116
reisduur:
8 dagen / 7 nachten
vertrek:
27-5-2019, verder op aanvraag
route:
Longyearbyen - Raud fjord - Monaco Gletjer - Hinlopen straat - Phippsøya - Prins Karls Forland - Longyearbyen
reissom:
va. € 3300,- (4-persoonshut Ortelius of Plancius)
Een korte Spitsbergen reis naar 81˚noorderbreedte, op 1000 km van de geografische noordpool. IJsberen die jagen in hun natuurlijke omgeving, …
︿

Inclusief:
- alle overnachtingen en maaltijden aan boord. Verblijf in 2 persoons buitenhut met eigen sanitair;
- luchthaven transfers in aansluiting op bepaalde vluchten en begeleide excursies aan land;
- laarzen voor landexcursies;
- assistentie van Engels sprekende bemanning en de 6 expeditieleiders;
- CO2 compensatie reis.

Exclusief:
- vlucht naar Spitsbergen; 
- eventueel benodigde overnachting in Oslo en/of Longyearbyen;
- drankjes en persoonlijke uitgaven.

Beste reistijd SpitsbergenSpitsbergen ligt op nog geen 1000 km van de Noordpool. Toch is het klimaat, vergeleken met even noordelijk …
︿
Zelf boekenJe vlucht naar Spitsbergen kun je rechtstreeks boeken bij luchtvaartmaatschappij SAS of op een van de vliegticketsites. Kijk bijvoorbeeld op:  -vliegwinkel.nl  -vliegtickets.nl -cheaptickets.nl -tix.nl -skyscanner.comLet …
︿

De M/V Plancius heeft tot 2004 dienst gedaan als onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine. In 2009 is dit schip omgebouwd tot een expeditieschip. Het comfortniveau aan boord is vergelijkbaar met een comfortable hotel.

De Plancius biedt plaats aan 116 passagiers in 53 passagiers hutten, dit zijn buitenhutten met alle privé toiletten en douches: 4 vierpersoons hutten met patrijspoort, 2 driepersoons hutten met patrijspoort, 9 tweepersoons hutten met patrijspoort, 26 tweepersoons hutten met venster en 2 deluxe tweepersoons hutten (ong. 12,5 vierkante meter) en 10 tweepersoons superieure hutten (ong. 21 vierkante meter).

Alle hutten beschikken over lage bedden (één queen-size bed in de superieure hutten en twee eenpersoonsbedden in de tweepersoons hutten), behalve in de 4 vierpersoons hutten (voor 4 personen in 2x hoge en lage bedden) en in 2 driepersoons hutten (1 stapelbed en 1 laag bed). Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op dek 5 een ruime observatie lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters bieden hier een panoramisch uitzicht. Het schip heeft 38 bemanningsleden van diverse nationaliteiten. Verder zijn er 8 expeditiegidsen aan boord die lezingen verzorgen. Laarzen voor de landingen zijn inbegrepen.

Details:

  • Type; Middelgroot Expeditieschip
  • Lengte; 89m
  • Breedte; 14.5m
  • IJsklasse; A3 ijsversterkt
  • Zodiacs; 10
  • Bemanning; Internationaal
  • Capaciteit; 116

Zo maak je deze reis op maat, vink aan:

Dag 1: Aankomst Spitsbergen, verblijf Longyearbyen

Je vliegt via Oslo (soms ook Tromsö) naar Longyearbyen, het hoofdstadje van Svalbard, zoals de Noren Spitsbergen noemen. Meestal vertrek je aan het eind van de middag, zodat je net na middernacht landt op luchthaven. Het is er dan nog bijna gewoon licht is en als je aan komt vliegen, heb je helemaal tot aan de landing een fantastisch uitzicht op het zuiden van Spitsbergen.

Voor je aan boord gaat, kun je het stadje en het poolmuseum bezoeken, daarna transfer naar de haven en inscheping. Je maakt kennis met de bemanning, installeert je in je hut en daarna licht de kapitein het anker. In de vroege avond, het blijft licht, vaar je de grote, 75 kilometer lange Is fjord in. Met wat geluk zie je hier de eerste walvissen.

local Hero

*Poolreizen worden ver van te voren geboekt, en gezien de vergunningen, nog verder tevoren gepland. Afhankelijk van de keuze voor een vertrekdatum wordt een beschikbaar expeditieschip ingezet.
*Vlucht al geboekt? Zo niet, tijdig boeken is noodzakelijk. Vliegen met SAS is het snelste.

meet the locals

Dag 1:: Aankomst Spitsbergen, verblijf Longyearbyen

Je vliegt via Oslo (soms ook Tromsö) naar Longyearbyen, het hoofdstadje van Svalbard, zoals de Noren Spitsbergen noemen. Meestal vertrek je aan het eind van de middag, zodat je net …

︿

Dag 2: Naar de Raud fjord

Gedurende de nacht vaar je naar het noorden, naar de Raud fjord, gelegen in het noordwesten van Spitsbergen. Deze wordt gedomineerd door spectaculaire gletsjers en is een populaire plek voor ringelrobben, baardrobben en vaak ook ijsberen. Op de kliffen wonen grote kolonies dikbekzeekoeten en drieteenmeeuwen. Met je verrekijker kom je erachter hoe deze vogels eruit zien. Één van de highlights van je korte Spitsbergen expeditiereis. 

Je vaart langs de gletsjers en grillige bergtoppen, waaraan het eiland zijn naam dankt. Zoals op elke reis is ook deze route onder voorbehoud. Het is mogelijk dat je van de plannen af moet wijken. Het definitieve reisschema wordt pas op het laatst gemaakt, als ijs, windrichting en weer beter te voorspellen zijn.

local Hero

Een verrekijker is een prettig attribuut onderweg. Fotografen met grote lenzen werken vaak graag met een statief. Houdt er rekening mee dat een statief aan boord, op een bewegend schip, niet altijd werkt zoals hij dat op land doet.

Dag 2:: Naar de Raud fjord

Gedurende de nacht vaar je naar het noorden, naar de Raud fjord, gelegen in het noordwesten van Spitsbergen. Deze wordt gedomineerd door spectaculaire gletsjers en is een populaire plek voor …

︿

Dag 3: Korte expeditiereis Spitsbergen, gletsjer van 5 kilometer

Mogelijk bezoek je de Liefde-fjord en vaar je langs de bijna vijf kilometer lange Monaco-gletsjer. De Liefde-fjord is echt ijsberengebied. Met wat geluk zie je ze in de fjord en zelfs op de gletsjer, natuurlijk een prachtige fotomomentje. Het water voor het gletsjerfront is een foerageergebied voor duizenden drieteenmeeuwen. Vlak voor de gletsjer kun je regelmatig Beluga walvissen spotten.

Samen met de expeditieleider zoekt je kapitein de mooiste landingsplaatsen, voor zover weer en wind en ijsgang dat toelaten. Natuurlijk is er uitgebreid tijd voor dierobservaties, zowel aan land als op zee. Op de toendra maak je grote kans rendieren en poolvossen van dichtbij te zien en op sommige plaatsen kun je walrussen tegenkomen.

local Hero

De Liefdefjord vind ik een van de  fraaiste fjorden, hoewel ik daarmee ongetwijfeld andere fjorden tekort doe. Zoveel verschillende schakeringen blauw in één gletsjerwand!

Dag 3:: Korte expeditiereis Spitsbergen, gletsjer van 5 kilometer

Mogelijk bezoek je de Liefde-fjord en vaar je langs de bijna vijf kilometer lange Monaco-gletsjer. De Liefde-fjord is echt ijsberengebied. Met wat geluk zie je ze in de fjord en …

︿

Dag 4: Hinlopen Straat en ijswoestijn

Vandaag vaar je de Hinlopen Straat binnen, een hoog-arctische zeestraat tussen West-Spitsbergen en Nordaustlandet. In de monding zijn regelmatig Blauwe vinvissen te zien. Het gebied is de thuisbasis van walrussen, baardrobben, ivoormeeuwen en ijsberen. Je maakt een wandeling over de arctische toendra van het Lomfjordshalvøya en bekijkt vanuit je zodiac de vogelkliffen van Alkefjellet.

Met zijn tienduizenden dikbekzeekoeten en drie teen meeuwen is het één van de hoogtepunten van je Spitsbergen expeditiereis. Aan de oostkant van de Hinlopen Straat, op Nordaustlandet, ga je aan land Palanderbukta, een ijskoude vrieswoestijn waar je het niet lang uithoudt. Toch leven ook hier nog rendieren, kleine rietganzen en meeuwen.

local Hero

De Brasvellbreen is de grootste gletsjer van het Noordelijk Halfrond. Het weer kan hier in een ongelooflijk tempo omslaan van zonnig naar dikke mist, van regen naar hagel of sneeuw, van windstil naar een frisse bries. Dit is poolgebied pur sang.

Dag 4:: Hinlopen Straat en ijswoestijn

Vandaag vaar je de Hinlopen Straat binnen, een hoog-arctische zeestraat tussen West-Spitsbergen en Nordaustlandet. In de monding zijn regelmatig Blauwe vinvissen te zien. Het gebied is de thuisbasis van walrussen, …

︿

Dag 5: Op 81˚Noorderbreedte

Ten noorden van Nordaustlandet bereik je het noordelijkste punt van je reis: Phippsøya, één van de Sjuøyane, een groep van 7 ongerepte eilanden ten noorden van Nordaustlandet. Je bent nu op bijna 81 graden Noorderbreedte en nog maar 1000 kilometer van de geografische Noordpool, de zgn. ‘hoge arctische zone’.

Dit deel van Spitsbergen wordt alleen bewoond door ijsberen, walrussen en witte ivoormeeuwen. Mogelijk kom je hier bij het pakijs. De kapitein zal dan proberen zo dicht mogelijk als veilig is daarbij te komen, want het pakijs is de meest natuurlijke habitat van de ijsbeer. Hier vangen ze ingenieus maar toch met nogal wat moeite robben en andere pelsdieren.

local Hero

Er leven tussen de vier- en vijfduizend ijsberen op Spitsbergen. Hun hoeveelheid hangt een beetje af van het pakijs: hoe vroeger dat zich terugtrekt, hoe meer ijsberen er op land achterblijven.

Dag 5:: Op 81˚Noorderbreedte

Ten noorden van Nordaustlandet bereik je het noordelijkste punt van je reis: Phippsøya, één van de Sjuøyane, een groep van 7 ongerepte eilanden ten noorden van Nordaustlandet. Je bent nu …

︿

Dag 6 - 7: Continentaal plat en Prins Karls Forland

Op de route terug naar de westkust van Spitsbergen vaart het expeditieschip misschien wel langs het pakijs. Blijven uitkijken dus naar ijsberen, walrussen en de zeldzame Groenlandse walvis. Op zo’n 40 zeemijl ten westen van Spitsbergen passeer je de rand van het continentaal plat. Hier foerageren de vinvissen in de ‘upwelling’ stromingen. Ook is er kans op walvissen aan de monding van de Kongsfjord.

Op het eiland Prins Karls Forland bevindt zich een ‘haul-out’, een rustplaats van walrussen. Alternatief bezoek je Trygghamna, in de monding van de Isfjord. Hier broeden tienduizenden zeevogels op de vogelklif Alkhornet. Op de vruchtbare hellingen eronder zoeken rendieren en poolvossen naar gevallen eieren en kuikens. In de loop van de nacht kom je terug in Longyearbyen.

local Hero

Het lijkt erop dat het aantal walvissen rond Spitsbergen de laatste jaren weer wat toeneemt, vooral het aantal Bultruggen. Maar ook blauwe vinvissen, ’s werelds grootste dieren, komen zo nieuwsgierig als ze zijn vaak tot dichtbij het schip.

Dag 6 - 7:: Continentaal plat en Prins Karls Forland

Op de route terug naar de westkust van Spitsbergen vaart het expeditieschip misschien wel langs het pakijs. Blijven uitkijken dus naar ijsberen, walrussen en de zeldzame Groenlandse walvis. Op zo’n …

︿

Dag 8: Ontscheping en vertrek Spitsbergen

Slenter wat door het plaatsje, shop voor souvenirs of een warme Noorse trui of ga voor de afwisseling lekker Thais (!) eten: er wonen zo’n 50 Thai op het eiland. Als je het al niet voor vertrek deed kun je voor je vlucht het Svalbard museum bezoeken, nu met een blik van herkenning maar ook het gevoel dat je maar even, en eigenlijk te kort, hebt kunnen rondreizen in deze unieke omgeving.

In de loop van de middag vertrek je via Oslo naar Amsterdam.

local Hero

De museumwinkel heeft boekjes over geologie, walvisvaart en ontdekkingsreizigers. Een aanrader. Want ze zijn nergens anders verkrijgbaar. Ok een ijsberendeken is een populair souvenir, al is deze niet heel goedkoop.

meet the locals

Dag 8:: Ontscheping en vertrek Spitsbergen

Slenter wat door het plaatsje, shop voor souvenirs of een warme Noorse trui of ga voor de afwisseling lekker Thais (!) eten: er wonen zo’n 50 Thai op het eiland. …

︿

Zo maak je deze reis op maat, vink aan:

  • verleng een dag met een activiteit aan land. Zie mijn top 5.

  • verleng een dag met een activiteit aan land. Zie mijn top 5.

Reisplan aanvragen? Stuur je opmerkingen naar Karin

stap 1/2

Kijk waar je verblijft tijdens je rondreis Spitsbergen: