China per trein, 10 tips

Stella 9 november 2018 China Reistips

Je gaat naar China. Je hebt al een datum uitgezocht en misschien ook al een vliegticket geboekt. Maar hoe bereis je dit enorme land? Vliegen zou je zeggen. Er rijden steeds meer snelle HSL/TGV achtige treinen dus is het niet leuker om de trein te pakken? Maar welke treinen en hoe regel je het? We vroegen het local Hero Stella. Ze heeft 10 tips voor het reizen per trein door China:

China per trein. TIP 1: een kaartje kopen
Een kaartje bij het stationsloket koop je tot maximaal ca. 28 dagen vooruit. Neem je paspoort mee, cash RMB en een briefje in het Chinees met wat je wilt (datum, route, klasse; vraag je hotel) en een alternatieve datum. Bedenk dat de rijen lang zijn en je vaak dagen tevoren moet boeken, dus twee keer naar het station moet. Bij een ticketoffice in de stad (kantoortijden) zijn de rijen korter en betaal je een kleine handling fee. Het ligt voor de meesten van ons niet voor de hand maar spreek en lees je Chinees en heb je een Chinese betaalpas dan kun je ook online boeken, via www.12306.cn of telefonisch boeken bij de grotere stations. Stella van Local Hero Travel: ‘veel makkelijker is het inschakelen van een lokaal reisbureau, zoals ik dan heb. We zorgen ervoor dat je tickets klaar liggen in je hotel. Echt, het is de extra administratiekosten meer dan waard.’

China per trein. TIP 2: Beste reistijd voor treinreizigers
Als je je niet alleen tot het zuiden beperkt, kun je de winter (nov-mrt) beter vermijden. Zo mis je ook het drukke Chinese Nieuwjaar, eind januari of begin februari. Van april t/m juni is een prima tijd om rond te reizen. Het is niet te warm of te koud en treintickets zijn, behalve tijdens de Chinese vrije dagen (1 -4 mei, Labor day vakantie) gemakkelijk te krijgen. In juli en augustus is het warm en zijn de scholen vrij. Het is wel de beste tijd als je naar Tibet wilt. Boek je treinticket naar Llasa ver vooruit, liefst via een reisbureau. September en oktober zijn populaire maanden maar vermijd de vakantie van 30 september t/m 7 oktober. Stella: tijdens de Chinese vakanties, wanneer een miljard mensen zich op het openbaar vervoer stort, wil ik als local ook niet reizen maar ja, je familie zien gaat in deze dagen wel voor..

China per trein. TIP 3: De populaire highspeed treinroutes
De voornaamste en door reizigers meest geboekte highspeed trajecten zijn:
Beijing – Xian
Xian naar Chengdu (nog) geen highspeed
Chengdu – Chongqing
Guangzhou – Shanghai
Shanghai – Beijing
Beijing – Guangzhou
Shanghai – Hangzhou
Guangzhou – Hongkong

China per trein. TIP 4: De Maglev (SMT) moet je doen
De Maglev staat voor magnetische levitatie. Het is de moeder van alle hoge snelheidstreinen in China. Dit paradepaardje van Siemens rijdt al sinds 2003 elke 15 tot 20 minuten van Pudong, de luchthaven van Shanghai, naar Long Yang Road in het centrum. Het ritje van ca. 30 kilometer wordt in 8 minuten afgelegd en op zijn top reis je met 430 kilometer per uur. Kies wel de juiste trein, soms halen ze ‘maar’ 300 kilometer per uur..! Stella: ‘neem je Shanghai in je reis op dan is de luchthaventransfer (tussen ca. 07.00 en 21.30 uur) met de SMT een must-do extraatje. Laat je vliegticket zien, dan kost een kaartje Y 50 (€ 7). Ben je een ‘treinbuff’ loop dan op Long Yang road even het Maglev museum binnen.’

China per trein. TIP 5: de Chinese highspeed trein, ideaal
Tot op heden (2018) is de Maglev flink verliesgevend, daarom is het nog steeds de enige met deze techniek. De HRC, de highspeed rail van China is gebaseerd op bestaande techniek die na de Japanse bullettrein Shinkansen nog verder is verfijnd. De laatste jaren is letterlijk in sneltreintempo het hogesnelheidsnet (HSC) uitgerold en ligt er zo’n 25.000 kilometer spoor (en counting)

Nog sneller? Stella: ‘Ja, dat kan. Sinds eind juni 2017 rijdt de ‘Fuxinghao’, het allernieuwste type G trein en de snelste bullet trein tot op heden (350 km per uur) in 4,5 uur tussen Beijing Zuid en Shanghai Honggiao (ca. 1300 km). Meer ruimte tussen de stoelen, Wifi, twee eigen stopkontakten en leeslichtjes. De prijzen liggen iets lager dan als je gaat vliegen’.

China per trein. TIP 6: Voordelen van de highspeed trein
Stella: ‘Sporen is meestal goedkoper dan het vliegtuig. De snelste treinen zijn niet veel langzamer dan het vliegtuig als je de wachttijden meerekent. Chinese treinen rijden bijna altijd op tijd. Vertraging is zeldzaam, zeker bij de D en G treinen’. Aansluitingen met bus, trein, taxi en metro zijn gemakkelijk. Aan boord kun je ten opzichte van een vliegtuig je benen beter strekken en wat lopen. Tenslotte zie je het land beter dan door het raampje van een vliegtuig. Dat is dan wel bij lagere snelheden, bij 300 kilometer of meer flitst het landschap vooral erg snel voorbij.

China per trein. TIP 7: Kies de juiste highspeed trein en klasse
Er zijn 3 soorten ‘Hexihao’ hogesnelheidstreinen: C, D en G treinen met een maximum snelheid van resp. 200, 250 en 235 kilomter per uur. G treinen gaan het snelst maar alleen overdag, D treinen, ook lange afstand, rijden ook ’s nachts en hebben dan zogenaamde ‘softsleeper’ en ‘deluxe’ couchettes. C treinen zijn de highspeeds tussen twee dichterbij elkaar gelegen steden. C treinen in China hebben een 2e en 1e klasse, D treinen ook superior (niet altijd beschikbaar of beter dan 1e klas). De snelste G treinen hebben nog een aparte business klasse (met eigen TV en stoelen die helemaal plat kunnen, net als bij de business klasse in een vliegtuig). D en G treinen hebben ook één wagen met toilet geschikt voor rolstoelers. Goede detailinfo, ook hierover, is te vinden op de (commerciële) Amerikaanse site chinahighlights.com/

China per trein. TIP 8: In - en uitstappen doe je zo
Op het station kijk je op de borden naar je treinnummer en bestemming. Koop water, snacks of nog wat benodigdheden. Dan ga je door de veiligheidscontrole (water meenemen mag hier wel) en naar een van de wachtruimtes. De toegang tot de perrons, sporen is pas open als de trein er staat, meestal ruim 30 minuten, maar sowieso 15 minuten voor vertrek. Vijf minuten voor vertrek gaat het hek dicht. Je wagen vind je met het wagennummer op je kaartje. Er zijn vaak 10-20 wagens, de restauratie zit gemiddeld in het midden. Bij de deuren staan behulpzame treinstewards en stewardessen die je kaartje controleren en je de juiste plaatsen wijzen. Stations worden alleen in het Chinees omgeroepen, slechts zelden ook in het Engels, dus vraag de conducteur als je twijfelt. Tenslotte bewaar je kaartje tot je op je bestemming door de uitgang bent gegaan, meestal moet je het daar nog eens laten zien.

China per trein. TIP 9: Aan boord van de highspeed trein
Ben je ingestapt, dan word je, zeker voor Chinese begrippen, in de airco watten gelegd. Je gereserveerde stoel (altijd niet roken) is verstelbaar en er zijn 220v aansluitingen om je mobiel of laptop op te laden. Warm water voor de thee (elke Chinees heeft een thermos) en koud water (voor je dopper) zijn gratis, er is een bar en een restauratiewagen (Chinese maaltijden). Tips van Stella: ‘er komt ook een minibar langs. Afrekenen doe je in cash RMB. Liever westers eten? Dan is het meenemen of naar de KFC of McDonald op de grotere stations’. De toiletten in de Chinese treinen, zowel Westerse als Chinese (hurk), zijn verrassend schoon. Eigen wc papier meenemen is handig. Tijdens de stops gaan ze op slot. Je bagage kan achter je stoel of bij het begin of eind van de wagen (net als in de andere treinen trouwens). De regels lijken op die van vliegtuigen: afmetingen (max 130 cm), gewicht, ca. 20 kg als basis en wat verboden is mee te nemen. Stella: ‘voor de Hollanders: fietsen mogen alleen mee als ze klein op te vouwen zijn!’.

China per trein. TIP 10: Liever een ‘gewone’ Chinese trein?
Dat zijn de Z, K en T treinen. Vergelijkbaar met de oudere Duitse doorgaande treinen en couchette rijtuigen. Ook airco en niet roken, behalve in de gangen. Kun je het roken niet laten, dan is gewone trein een optie. Deze treinen zijn betaalbaar voor de doorsnee Chinees en daarmee heb je dan ook al snel contact. Vooral voor een kort nachttraject ok, je bent dan toch de nacht onderweg.

Mijn advies:
Stella: ‘boek in de hogesnelheidstrein de 1e klas. Dit is 4 stoelen per rij (2x2) en ruimer dan 2e (5 stoelen per rij en vaak erg druk). Houd er wel rekening mee dat hoewel de trein snel is en in het centrum aankomt, je toch, met het uitchecken, taxi naar het station, wachten, je treinreis, taxi naar je hotel en incheck een groot deel van de dag bezig bent. Plan voldoende tijd in op je route, geen stress, en vergeet niet een praatje te maken met je Chinese medepassagiers! Veel plezier!’

Meer vragen of je eigen individuele China treinreis samenstellen: neem direct contact op met local Hero Stella. Ze woont in China en helpt je graag bij het samenstellen van jouw eigen rondreis door China.

Terug naar overzicht